Hlasovat budu jen pro zákony, které považuji za správné a prospěšné


26.květen 2014

V předvolební době, kdy probíhala aktivita Rekonstrukce státu, nebyly připraveny žádné konkrétní podoby zákonů, jednalo se „jen“ o obsahovou náplň, tedy ideu, či chcete-li přesněji o souhlas s nějakým postojem. Souhlasil jsem například s tím, že je potřeba změnit kompetence NKU, respektive změnit jeho pojetí a především využití. Jenže – nemohu přece souhlasit se zákonem, který podle mne není dobrý a kvalitní a proti kterému ve výborech bylo mnoho kolegů poslanců, ale také odborníků. To neznamená, že nesouhlasím se změnou, ale nemohu přece odsouhlasit cokoli. Považuji za podstatné veřejně se vyjádřit k tomu, proč jsem návrh nepodpořil.  

Krátce před hlasováním o změně Ústavy ČR (která se dotýkala právě kompetencí a činností NKÚ) jsem před Poslaneckou sněmovnou potkal jednu z představitelek Rekonstrukce státu, se kterou jsem velmi otevřeně hovořil o svém postoji i o výhradách, které například k této změně mám. Bohužel jsem byl nemile překvapen tím, že tato slečna návrh ani neznala, a nebyla schopna se mnou o tom diskutovat. Vše bylo jen „podepsal jste – hlasujte“. Věřím ale, že takový přístup hnutí Rekonstrukce státu neschvaluje – kde bychom byli, kdybychom byli proti vlastní vůli nuceni hlasovat o něčem? Čekal jsem, že Rekonstrukce státu se bude více věnovat také konkrétní podobě návrhů, aby se mohla stát zárukou nejen toho, že poslanci, kteří podepsali, hlasovali v souladu se svým slibem, ale že se budou soustředit také na to, aby tito poslanci hlasovali o kvalitní legislativě.

Byl jsem dlouhá léta starostou Železného Brodu, a duší stále starostou zůstávám – tedy stále se cítím být součástí skupiny lidí, kteří se snaží rozvíjet naše města a vesnice a věnují svůj čas i energii jejich rozkvětu. A právě proto vím, co je to následná kontrola a kontrola následné kontroly. Co vše to znamená především pro malé obce. A stále silněji vnímám, jak tento systém nefunguje, naopak svazuje a způsobuje mnoho problémů. Již roky volám po jednoznačné kontrole, kontrole hloubkové a efektivní, která ale zároveň nezatěžuje zbytečnou administrativou, a nezpůsobuje zmatky, kdy jedna kontrola řekne, že vše je v pořádku, aby vzápětí jiná (ale vlastně tatáž) kontrola rozhodla, že vše je špatně.

Již ve výboru pro veřejnou správu jsem deklaroval, že nebudu hlasovat pro návrh, pokud nebudou dány jasné systémy kontrol obcí. Není to tak, že se stavím proti NKÚ jako kontrolnímu subjektu obcí či měst. Ale zajímá mne – kdo nakonec bude tou nejvyšší instancí, která rozhodne o tom, která kontrola byla ta „správná“. Nechci systém, u kterého téměř každá kontrola s nálezem končí u soudu, jen proto, že existují jiné kontroly s úplně jiným zjištěním. Stále věřím, že lze na obec či do města poslat vždy jednu konkrétní kontrolu, a pokud panují nějaké pochybnosti o kontrole, nechť kontrolní orgán prověří NKÚ a zjistí, zda kontrola proběhla správně, nebo je-li potřeba realizovat její revizi. Jinak řečeno – volám po stejném systému, který panuje v českém soudním řádu – obviněný jde k jednomu soudu. Pokud jsou pochybnosti, jedna ze stran se odvolá k odvolacímu soudu, který ale již zkoumá rozhodnutí nižší instance a podle závěru buď její rozhodnutí potvrdí, nebo věc vrátí zpět. Proč obce a města mají být vystaveny několika „soudům“ kvůli jedné věci, a to bez jednotné metodiky a s různými závěry? Právě po takové úpravě jsem volal, jsem přesvědčen, že taková úprava je smysluplná, systémová a ocenili by ji nejen představitelé měst a obcí, ale také jejich obyvatelé, protože taková úprava by konečně dávala jistotu (mimo jiné i díky jednotné metodologii!). A právě takovou legislativu jsem se zavázal podporovat.  

Vždy jsem byl pro co možná nejsnazší, ale logická, efektivní a smysluplná řešení. Nikdy jsem nešel proti svému svědomí (a ani nepůjdu). O to více jsem přesvědčen o tom, že nesouhlas s touto úpravou byl potvrzením mého závazku k Rekonstrukci státu – tedy prosazovat smysluplná řešení, která vyřeší problém, nikoli která budou jen kosmetickou změnou, aby bylo možné odškrtnout si „podpořil“, bez ohledu na to co. Nikdy nebudu podporovat zákony, jejichž vyústění není pro občany této země prospěšné.

 

Václav Horáček

Zpět

 

Mgr.  Václav Horáček
e-mail: zc.zenats@kecaroh.valcav
web: www.vaclavhoracek.cz

Adresa kanceláře:
Sněmovní 4, 118 26 Praha 1
(mapa)

Adresa kanceláře v regionu:
Podhorská 377/20,
466 01  Jablonec nad Nisou
(mapa)

Úřední hodiny:
po telefonické či e-mailové domluvě

Asistentka:
Ivana Večeřová
e-mail: zc.manzes@23avorecev.anavi
telefon: 602 292 937

Zasílání novinek na e-mail

Budeme Vám zasílat odkazy na nové články na webu. Neunikne Vám žádná novinka!

Odhlášení lze provést z každého příchozího e-mailu.

Poslední fotografie

Web a IT infrastruktura: www.tfnet.cz
© 2013 Mgr. Václav Horáček - oficiální stránky poslance